فهرست مطالب

روشی برای زندگی که تمام انواع بهره برداری از حیوانات شامل غذا، لباس کنار گذاشته شود رژیم غذایی گیاه خواری نامیده می شود افراد در این رژیم هیچ گونه محصولات حیوانی شامل گوشت، تخم مرغ و لبنیات را مصرف نمی کنند و میوه ها، سبزیجات، سبزیجات برگ دار، غلات کامل، آجیل ها، دانه ها، و حبوبات غذاهای اصلی آنها را تشکیل می دهد.. عموما افراد به دلایل اخلاقی، محیطی و بهداشتی به سمت این رژیم گرایش پیدا می کنند رژیم غذایی وگان جزء ۱۰ رژیم برتر کاهش وزن و رتبه ۱۹ بهترین رژیم های غذایی قرار دارد.
وگان ها در وعده های غذایی خود در مقایسه با افرادی که گوشت و محصولات حیوانی مصرف می کنند، کالری کمتری دریافت کرده و در نتیجه شاخص توده بدنی BMI در بین افراد وگان عموما کمتر است. مصرف مقادیر زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل با کالری کمتر سبب کاهش وزن خواهد شد .تحقیقی در سال ۲۰۱۶ که به مدت ۶ ماه در بین افراد وگان و گیاه خوار انجام شد ثابت کرد افرادی که از رژیم وگان پیروی می کنند کاهش وزن بیشتری داشته و مقدار مصرف روغن های اشباع شده نیز در آنها پایین بوده است.  همچنین تحقیقی در سال ۲۰۱۵ نشان داد که یک رژیم غذایی گیاه‌خواری شامل چربی های گیاهی ممکن است متابولیسم بدن را افزایش دهد. این یعنی افرادی که وگان یا گیاه‌خوار هستند کالری های بیشتری میسوزانند و کاهش وزن در آنها بیشتر است. به نظر می آید دنبال کردن یک رژیم غذایی وگان سخت است. اگرچه تحقیقی در سال ۲۰۱۵ نشان داد که افرادی که رژیم وگان را رها می‌کنند نسبت به دیگر افرادی که رژیم غذایی خود را رها می‌کنند، کمتر هستند. همچنین این تحقیق نشان داد وگان هایی که کاملاً از رژیم غذایی خود پیروی نمی‌کنند نسبت به همه‌چیز خوار هایی که از رژیم غذایی خود پیروی نمی‌کنند، وزن بیشتری کم کردند.

آیا به طور کلی رژیم غذایی وگان مناسب است؟

در این نوع رژیم غذایی بسیاری از مواد غذایی حاوی چربی، کلسترول،کالری زیاد و چربی اشباع‌شده حذف می شود، بنابراین رژیم وگان به مردم کمک می‌کند تا غذا های کامل و تازه بخورند. برخی از فواید رژیم های غذایی وگان و گیاه‌خواری را که تحقیقات نشان داده اند، در زیر مشاهده می‌کنید:

  • احتمال کمتر مبتلا شدن به سرطان
  • احتمال کمتر سکته خفیف
  • کاهش التهاب
  • کلسترول کمتر
  • گلوکز خون کمتر
  • احتمال کمتر مبتلا شدن به دیابت
  • احتمال کمتر مبتلا شدن به آب مروارید

البته رژیم های غذایی وگان، افراد را با چالش هایی روبرو میکنند. محصولات حیوانی به طور طبیعی حاوی ویتامین B-12 هستند که وگان ها باید این ویتامین را در منابع دیگر مثل منابع زیر پیدا کنند:

  • غلات غنی شده
  • شیر گیاهی غنی شده از جمله سویا، بادام و جو دوسر
  • مخمر تغذیه ای
  • جایگزین های گوشت
  • مکمل ها

همچنین این افراد ممکن است با کمبود آهن، ویتامین C ، کلسیم، ویتامین D، پروتئین و اسید های چرب امگا۳ روبرو شوند.

نکات مهم درباره کاهش وزن در رژیم وگان

نکته اصلی در رژیم وگان، مانند دیگر رژیم ها، مصرف کمتر کالری و سوزاندن بیشتر آن از طریق ورزش و فعالیت های روزانه است.برای به حداکثر رساندن میزان کاهش وزن و اطمینان از وضعیت سلامتی مناسب، میتوانید راهکار های زیر را در پیش بگیرید:

۱-چاشنی و روغن ها را در نظر بگیرید یک سبزی با کالری کم هنگام پخته شدن با روغن تبدیل به یک سبزی با چربی زیاد می‌شود.

۲-مواد غذایی فراوری شده کمتر مصرف کنید. جایگزین های پنیر و گوشت، فراوری شده هستند و مقدار زیادی کالری و سدیم دارند. پس تا می‌توانید غذا های کامل و تازه بخورید.

۳-خوراکی هایی با چربی سالم مثل آووکادو بخورید. آووکادو با داشتن چربی و کالری زیاد نسبت به دیگر میوه ها، کمک می‌کند تا برای مدت طولانی تری سیر بمانید و احتمال مبتلا شدن به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

۴-فعالیت های فیزیکی را افزایش دهید. ورزش برای سلامتی ضروری است ولی برای شروع می‌توانید فعالیت های روزانه خود را افزایش دهید. مثلاً پس از مدتی که پشت میز نشستید، از جای خود بلند شوید، در زمان های استراحت برای نهار، راه بروید و هنگامی که برای خرید میروید، ماشین را در جای دور تری پارک کنید تا مجبور باشید پیاده‌روی کنید.

۵-یک سرگرمی را بعنوان عادت انتخاب کنید. باغبانی و آشپزی فعالیت فیزیکی را افزایش می‌دهد و از طرفی به شخص وگان کمک می‌کند تا خوراکی های جدید پیدا کند.

۶-در طول روز وعده های غذایی کوچک متعدد بخورید. خوردن ۲ یا ۳ وعده بزرگ در طول روز باعث نفخ و پرخوری می‌شود. خوردن چند وعده غذایی کوچک می‌تواند به احساس سیری بیشتر کمک کند و متابولیسم را افزایش دهد.

یک رژیم وگان توجه ویژه ای به مواد غذایی دارد. نکته مثبت این رژیم این است که به افراد کمک می‌کند تا به غذایی که میخورند فکر کنند و انتخاب های مثبت بیشتری داشته باشند. بسیاری از غذا های فراوری شده، گوشت ها و لبنیات، کالری زیادی و مواد مغذی کمتری دارند، پس تغییر عادت غذایی به وگانیسم می‌تواند به کمتر شدن وزن افراد کمک کند. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهند یک رژیم وگان را آغاز کنند، باید توجه کنید که مقدار کافی پروتئین، آهن و ویتامین B-12 دریافت کنید و بهتر است قبل از آغاز، با دکتر یا متخصص تغذیه مشورت کنید. در مجموعه حال خوب طی سال های اخیر فعالیت سعی شده، تا محدودیت های مربوط به تامین مواد غذایی وگان برای دوستداران این رژیم به حداقل ممکن برسد و در حال حاضر با ارائه حدود ۵۰۰ قلم کالای کاملا وگان، همراه افرادی هستیم که در این مسیر سبز قدم برداشته اند. 

0