کتوژنیک

فهرست مطالب

رژیم کتوژنیک یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین رژیم‌های لاغری در جهان است که بر پایه پروتئین و چربی سالم بنا شده است. در دنیای رژیم‌های کاهش‌وزن، برنامه‌های غذایی کم‌کربوهیدرات و پروتئین بالا، اغلب توجه بیشتری را به خود جلب می‌کنند. رژیم‌های پالئو، ساوت بیچ و اتکینز همگی در این دسته قرار می‌گیرند که گاهی‌اوقات از آنها به‌عنوان رژیم‌های کتوژنیک یا رژیم کتو یاد می‌شود.

در رژیم کتوژنیک بخش زیادی از وعده‌های غذایی شما از چربی‌های سالم و پروتئین و بخش بسیار کمی از کربوهیدارت تشکیل شده است. چنین برنامه غذایی که حاوی مقدار کمتر قند و گلوکز می‌باشد، سوخت بدن را از قند به چربی تغییر می‌دهد و بنابراین موجب کاهش بافت چربی ذخیره شده در بدن خواهد شد.

اما یک رژیم کتوژنیک واقعی با آن چیزی که این روزها مد‌ شده است، کمی تفاوت دارد. رژیم کتوژنیک، یک رژیم “کم‌کربوهیدرات” و “پرچرب” است که اولین بار، برای درمان بیماران صرعی به کار گرفته شد؛ اما در حال حاضر، یکی از محبوب‌ترین رژیم‌های‌غذایی جهان، برای کاهش وزن است.

منظور از کتوزیس در رژیم کتوژنیک چیست؟

سوخت اصلی بدن برای تامین انرژی، کربوهیدرات است (قند یا گلوکز)؛ اما در رژیم کتو که خبری از کربوهیدرات نیست، بدن برای تامین سوخت سراغ چربی‌ها‌ می‌رود. اسم علمی این تغییر وضعیت بدن، از حالت گلوکز‌سوزی به چربی‌سوزی، کتوزیس است.

کتوژنیک

با رژیم کتو چند کیلو می‌توان وزن کم کرد؟

برخی افراد با رژیم کتو فقط ۳ الی ۴ کیلوگرم و برخی دیگر بالای ۵۰ کیلوگرم از وزن خود را از دست می‌دهند! به گفته محققان در مورد کاهش وزن هیچ عدد متوسطی وجود ندارد که آن را به همه نسبت دهیم، بلکه علاوه‌بر تفاوت در ویژگی‌های فیزیکی بدن هر فرد، نحوه پایبندی افراد و واکنش بدن آنها به رژیم غذایی نیز متفاوت است. مواردی از جمله:

  • زمان شروع افزایش وزن
  • سن
  • قد
  • درصد چربی بدن
  • سطح فعالیت و برخی شرایط دیگر

می‌توانند بر متابولیسم شما تأثیر بگذارند و همگی در میزان کاهش وزن شما نقش دارند.

رژیم کتو چیست؟

به‌طور خلاصه، رژیم کتو رژیمی است که کربوهیدرات‌ها را محدود می‌کند و فواید زیادی برای سلامتی دارد. هنگامی که کربوهیدرات کمتری مصرف می‌کنید، بدن شما شروع به سوزاندن چربی برای سوخت می‌کند. این امر می‌تواند بدن شما را در یک حالت متابولیک به نام کتوز قرار دهد. در این حالت، کبد شما چربی را به مولکول‌های انرژی کوچکی به نام کتون تبدیل می‌کند که مغز و سایر اندام‌ها می‌توانند از آن به‌عنوان انرژی استفاده کنند.

برای اینکه رژیم کتو را بهتر درک کنید، یک ماشین دوگانه سوز را در نظر بگیرید: این ماشین هم قابلیت روشن شدن با گاز را دارد و هم بنزین. اما این ماشین همیشه با گاز کار کرده است، حالا وسط راه گازش تمام و خاموش می‌‌شود. شما باشید چه کاری می‌کنید؟ خوب مشخص است که دکمه‌ بنزین را می‌زنید؛ چون می‌توانید از سوخت جایگزین استفاده کنید. حتی با بنزین، ماشین‌تان بهتر و سریع‌تر هم کار می‌کند.

بدن ما نیز، شبیه به همین ماشین است. دو نوع سوخت دارد: کربوهیدرات و چربی. حالا وقتی کربوهیدراتش تمام شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ مطمئنا شما را وسط راه نمی‌گذارد؛ چون می‌تواند به جای کربوهیدرات، از چربی (کتون) استفاده کند. کتون ملکولی حاوی چربی است که در زمان نبود قند در بدن تولید می‌شود تا به عنوان سوخت برای تامین انرژی استفاده شود.

مدت زمان رژیم کتو برای کاهش وزن

اگرچه خیلی از نتایج رژیم کتوژنیک برای کاهش‌وزن پس از ۹۰ روز به خوبی مشخص می‌شوند، اما یک مدت زمان کلی برای استفاده از این رژیم برای همه وجود ندارد. با رژیم کتو، شما به‌ معنای واقعی کلمه به بدن خود یاد می‌دهید چگونه کاری را به خوبی انجام دهد و باید به آن به‌عنوان یک برنامه تمرینی برای سلول‌های خود فکر کنید.

همان‌طور که مدت‌ها طول می‌کشد تا شما از یک بدن ایده‌آل به یک فرد چاق تغییر موقعیت دهید، کاهش وزن هم نیاز به صبوری و استقامت دارد. بااین‌حال اگر فردی که از یک برنامه کتوژنیک پیروی می‌کند به مدت یک ماه وزن کم نکند، به او توصیه می‌شود تغییرات کوچکی در رژیم غذایی خود ایجاد کرده و با یک متخصص تغذیه برای ارزیابی دقیق رژیم غذایی خود صحبت کند.

این کار می‌تواند به شما کمک کند مطمئن شوید و گام‌های مناسبی برای موفقیت در رژیم کتو بردارید.

انواع رژیم کتوژنیک کدام‌اند؟

به طور کلی ۴ نوع رژیم کتوژنیک وجود دارد:

  • رژیم کتوژنیک استاندارد
  • رژیم کتوژنیک سیکلیکال یا دوره‌ای
  • رژیم کتوژنیک هدفمند
  • رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا

در تعریف انواع این رژیم، با عبارت درشت مغذی‌ها روبه‌رو خواهید شد که باید ابتدا آن را توضیح دهیم. مواد غذایی که ما به صورت روزانه مصرف می‌‌کنیم، شامل دو دسته‌اند:

  • ریزمغذی‌ها(ویتامین‌ها و املاح معدنی)
  • درشت‌مغذی‌ها (چربی، پروتئین و کربوهیدرات)

رژیم کتوژنیک چگونه باعث کاهش‌وزن می‌شود؟ رژیم‌های کتوژنیک برای کاهش وزن و کاهش عوامل خطر بیماری‌های خاص موثر هستند، درحالی‌که رژیم‌های کم‌چرب به‌طور سنتی برای کسانی که به‌دنبال کاهش وزن هستند توصیه می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد کتو درواقع یک رویکرد برتر برای کاهش وزن است.

برخلاف بسیاری از رژیم‌های غذایی، کتو پس از خوردن مقدار کالری از پیش تعیین‌شده در روز، احساس گرسنگی در شما ایجاد نمی‌کند. کتو یک روش و یک رژیم غذایی رضایت‌بخش و سیر‌کننده است. درواقع، شما می‌توانید وزن خود را بدون پیگیری کالری کاهش دهید؛ چیزی که بسیاری از افراد را از پایبندی به رژیم‌های دیگر بازمی‌دارد. دلایل متعددی مانند افزایش مصرف پروتئین وجود دارد که نشان می‌دهد کتو نسبت به رژیم غذایی کم‌چرب کارآمدتر است. مصرف بیشتر پروتئین برای کاهش‌وزن و سلامت متابولیک مفید است.

جهت مشاوره و تهیه رژیم غذایی مناسب با مدیریت فروشگاه حال خوب در ارتباط باشید. در بخش زیر محصولات کتوژنیک قابل مشاهده است در صورت تمایل می توانید محصول مورد نیاز خود را خریداری نمایید.

0