فهرست مطالب

همانطور که می دانید در وعده های غذایی رژیم کتو مصرف کربوهیدرات به مقدار ۵% کاهش می یابد و به جای آن مصرف چربی به حدود ۷۵% افزایش یافته و میزان مصرف پروتئین به حدود ۲۰% می رسد. در رژیم کتو نیاز به حذف یا کاهش وعده های غذایی نیست، در این رژیم با تغییر نوع غذای مصرفی متابولیسم خود را تغییر می دهیم. هرم غذایی کتوژنیک دقیقا بر عکس هرم غذایی معمول می باشد به این شکل که چربی ها جای کربوهیدرات ها را در پایین هرم می گیرند. در این روش با حذف کربوهیدرات میزان گلوکز که قند اصلی مورد نیاز برای مغز است کاهش می‌یابد. اما برای جایگزینی مصرف کربوهیدرات حذف شده ، بدن چربی را در کبد به اسیدچرب و اجسام کتونی تبدیل می‌کند. این اجسام کتونی به عنوان جایگزینی برای گلوکز عمل کرده و انرژی موردنیاز مغز را تامین می‌کنند.

با توجه به ساختار رژیم کتوژنیک مصرف مواد غذایی دارای شیرینی یا کربوهیدرات ممنوع می باشد، در ادامه انواع مواد غذایی غیر مجاز در رژیم کتو را ذکر خواهیم کرد:

در این رژیم مصرف غذاهای شیرین مانند نوشابه، آبمیوه، کیک، بستنی، آب‌نبات و…  که که حاوی قند هستند، را نباید مصرف کنید. از مصرف محصولات مبتنی بر گندم مانند برنج، ماکارونی، غلات و مواد غذایی دارای نشاسته و حبوبات مانند نخود فرنگی، لوبیا، عدس و…بپرهیزید. میوه‌جات را به جز میزان کمی از خانواده بِری‌ها همچون توت‌فرنگی، گوجه بری، بلوبری و کرنبری فراموش کنید. تمام سبزیجات مزایای سلامتی شگفت انگیزی دارند با این حال سبزیجات عموما منبع غنی از کربوهیدرات هستند لذا باید در نظر داشته باشید که از سبزیجات حاوی مقدار زیاد کربوهیدرات جلوگیری کنید. این سبزیجات شامل سیب زمینی شیرین، چغندر، ذرت، نخود سبز، لوبیا پینتو، هویج ،کدو ، و … هستند.انواع چاشنی و سس که حاوی شکر و چربی ناسالم هستند، الکل و هرگونه غذایی که از چربی ناسالم تهیه شده و یا دارای قند اضافی و مواد افزودنی‌ست، در این رژیم ممنوع هستند.زیرا این غذاها اکثرا حاوی الکل‌های قندی هستند که در برخی موارد امکان دارد سطوح کتون را تحت تاثیر قرار دهند.مصرف سس مایونز ممنوع است اما اگر از روغن های سالمی مانند روغن زیتون استفاده شود می توانید به راحتی از آن استفاده نمایید.

جدا از مواد غذایی نام برده شده که در رژیم کتو ممنوع می باشد از بعد روانی هم بایستی موارد زیر را در نظر بگیرید:

۱- به آسانی تسلیم شدن

رژیم کتوژنیک زمان بر بوده پس  عجله نکنید و صبور باشید قبل از تصمیم گیری در مورد استفاده از آن، باید درک درستی از این رژیم داشته باشید.

۳- تقلب کردن

سختگیر باشید فقط یک آبنبات ممکن است تمام زحمات شما را از بین ببرد. رژیم کتو، رژیم سختی است ولی در پایان نتایج خوبی را بدست می آورید.

۴- شروع رژیم کتو زیر نظر مربی یا پزشک

قبل از شروع رژیم کتو حتما با یک پزشک یا مربی کتو مشورت کنید تا به طور دقیق مشخص گردد این رژیم میتواند تاثییرات مناسب را برای شما داشته باشد یا خیر؟ همچنین افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ حتما بیشتر در این خصوص دقت نمایند.

مواد غذایی مصرفی در رژیم کتو جز مسائل مهم در این رژیم می باشد. در این مقاله هر آنچه که در این رژیم نباید مصرف کنید را بررسی کردیم. امیدواریم این مقاله برایتان سودمند بوده باشد. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

0